Monday, May 27, 2013

pengalaman mendewasakan

Assalamualaikum dan hai !
today aku nak share something sebelum aku melanjutkan pelajaran aku . *over
  oke, let me start with Alhamdullilah for all good things that has happend to me :)
aku sangat sangat bersyukur sebab pada 17hb mei haritu aku telah berjaya mendapat tawaran sambung belajar ke uitm. 


tadaaaaa!yesss! ASASI TESL.aku dapat asasi tesl. Masa aku baca je benda ni aku terdiam dan nagis. sebab aku rasa bersyukur sangat dan hey! aku lulus temuduga tu! alhamdullilah aku berjaya dalam temuduga yg pertama kali dalam hidup aku. Siapa sangka. Rezeki Allah :')
 so kat sini aku nak share pengalaman temuduga aku for asasi tesl at uitm :)

Mula-mula perkara pertama yang penting penampilan mesti jaga . PENTING ! Pastikan pakaian kemas. time temuduga tu aku siap pakai blazer k. Dengan kasut kulit warna hitam yg mcm nurse tu haa.haha. Mmg rasa mcm over la ezy ni, but trust me. kau akan ada keyakinan bila kau berpakaian kemas :)

Second, make sure you prepare well. Tambah-tambah utk sesiapa yg BI dia yg ala-ala mcm aku ni ha. cukup utk bernafas dan tak fluent sgt tu.. hehe. 

interview ni sebenarnya tak la susah sgt tambah-tambah utk budak yg pndai speaking. Mesti rasa mcm kacang golek je. tapi mcm aku ni kena la buat preparation lebih sikit. 

Mula-mula kita akan tempuh writting test selama satu jam. Dia ada 2 bahagian . bahagian pertama soalan objektif. 15 soalan dan jwb berdasarkan teks yg diberi. jgn ingat mudah! sbb ayt-ayatyg diguna tersangatlah tinggi sampai aku pun rasa macam nak main dadu je time bulat jawapan tu. then bahagian kedua esei. time aku haritu, aku dapat soalan :

"what your highest achievement and how its help you to achieve your own goals."

so aku jawabla dengan tangan yg berpeluh sebab lama tak pegang pen. hehe . oh ya,aku jwb esei dulu then 10 minit terakhir baru aku jawab objektif tu. Allah je tau betapa kelam kelibut aku time tu --'

selepas kertas dikutip kitorg kena berbaris pulak utk ke bilik temuduga. aku dapat bilik satu. semua ada 6 bilik kalau tak silap . dan giliran aku num 4. EMPAT k. tak sempat nak bernafas aku time tu. haha. nervous jgn cakap la mcm mna. oh ya ! JANGAN lupa bawak semua dokumen yg diminta . Susun ikut list. Biar teratur. Make sure LENGKAP !
         
Setelah menunggu dlm 20 minit loceng  ditekan dan bermakna giliran aku. fuh kiri kanan. seram k. tapi benda penting masuk kena yakin! badan TEGAK ! suara kena jelas sbb kau bukan duduk depan dia. tapi kau akan diletakkan kat hujung bilik tu then duduk berhadapan dengan interviewer tu, so make sure suara JELAS. 

antara soalan yg ditanya :
-introduce yourself
-why choose tesl
-who inspired you
-how they inspired you
-what current issue about education that you know

Time current issue tu mmg terdiam sat. haha. tapi aku cakap pasal PPSMI yg teaching science and math in english tu. penat aku goreng. dan boley diorg tny benda ni success ke tak. Memang sah aku menggoreng lagi.. tapi Alhamdullilah semuanya Allah permudahkan .

Dan Alhamdullilah aku berjaya diterima dan lulus temuduga tersebut dan pada 2hb jun ni aku akan mendaftar di uitm kuantan,. KUANTAN. Ambik hg ezy , takpernah berpisah sgtkan ngn family.haaaa. kuantan kau dapat,. Tapi aku terima sebab perancangan Allah terlampau hebat . Pasti ada hikmah disebalik ketetapan-NYA

so terang-terangan aku telah menolak tawaran ke matrikulasi johor. mungkin rezeki aku lebih kearah uitm. insyallah. 


gambar sebelum di interview. k baik sgt muka. haha. kbai